טבעות אירוסין ותכשיטים שאהבתי באתר אלכסיס יהלומים
התקשרו 055-5693925
אלכסיס יהלומים חנות תכשיטים מעוצבים בוואצאפ
קטלוג טבעות אירוסין ותכשיטי יהלומים

מידע מקצועי

ארבעת ה- C's - חיתוך, גודל, נקיון וצבע היהלום

ארבעת ה- C's – חיתוך, גודל, נקיון וצבע היהלום

מה הם ארבעת ה-C's וכיצד כל אחד מהם משפיע על השווי הכספי של היהלומים הטבעיים? כל מה שצריך וחשוב לדעת על ארבעת הפרטמרים המרכזיים להערכת שווי של יהלומים טבעיים.

בתעשיית היהלומים הבינלאומית נהוג להעריך את היהלומים בהתאם לארבעה מדדי איכות הידועים גם בשם Cs 4, כאשר האות C מתייחסת לכל אחד מארבעת המדדים הכוללים:

1. CARAT – המייצג את משקל היהלום
2. COLOR – המייצג את צבע היהלום
3. CLARITY – המייצג את רמת הניקיון של היהלום
4. CUT – המייצג את אופן החיתוך של היהלום

לפניכם, מידע כללי על כל אחד מארבעת ה-C's

CARAT – משקל היהלום

המשקל של כל יהלום טבעי נמדד בקארט, כאשר יחידת carat אחת היא שוות ערך ל-0.2 גרם, ולכן, כאשר מדברים לדוגמא על טבעת יהלום 1 קראט מדברים למעשה על טבעת בה משובץ יהלום במשקל כולל של 0.2 גרם ובמידה ומדברים על טבעת יהלום 1.5 קראט מדברים למעשה על טבעת בה משובץ יהלום במשקל כולל של 0.3 גרם. השווי הכספי של היהלום הטבעי נקבע בין היתר בהתאם למשקלו, ולכן, ככל שהמשקל הכולל של היהלום הוא גדול יותר, כך הערך הכספי של הוא גבוה יותר.

משקל היהלום

COLOR – צבע היהלום

יהלומים טבעיים המשווקים כיום בישראל, מגיעים בשלל גוונים החל מ-D ועד Z, כאשר מה שמייחד ומבדל אותם זה מזה היא דרגת הגוון של היהלום. לגוון היהלום יש השפעה ניכרת על הערך הכספי של היהלום, וככל שדרגת הגוון גבוהה יותר כך הערך הכספי של היהלום עולה. בשלב זה חשוב לציין שקיימים עשרות סוגים שונים של גווני יהלום, החל מגוון צהוב, חום, צהבהב קל, מה שנחשב לפחות איכותי. ככל שהיהלום חסר גוון ובעל צבע ״שקוף״ כך יהיה בעל ערך כספי גבוה יותר. יהלומים יכולים להגיע בצבעים מה שנקרא בשפה המקצועית ״פנסי״ יהלומים אלה יקרים אף יותר מיהלומים לבנים ומגיעים בצבעים שונים. התכלילים הם למעשה גבישים זעירים הנראים כטיפות נוזלים או בועות גז, והם מהווים את סימן ההיכר של היהלומים הטבעיים, דבר המבדל אותם מסוגים שונים של יהלומי מעבדה המיוצרים בתנאי מעבדה ובאופן סינתטי. יחד עם זאת, חשוב לציין שקיימים יהלומים טבעיים המגיעים בגוונים שונים, החל מגוון צהבהב ועד לגוונים דומיננטיים יותר, כאשר גם במקרים של יהלומים נטולי צבע וגם במקרים של יהלומים בגוון כזה או אחר, הצבע משפיע על ערך היהלום בהתאם לרמת השקיפות שלו ונראות התכלילים המצויים בו.

צבע יהלום

CLARITY – רמת הניקיון

יהלומים טבעיים נוצרים בעומק האדמה, ובאופן טבעי, מופיעים בהם פגמים פנימיים וחיצוניים העשויים להשפיע על רמת הניקיון שלהם, וכפועל יוצא מכך על הערך והשווי הכספי שלהם. על מנת לאפיין את סוגי הפגמים השונים, נקבעו אמות מידה בינלאומיות המיושמות על ידי גמולוג באמצעות אמצעי ראייה ייחודים דרכם ניתן לקבוע את הייחודיות של כל יהלום ואת היקף הפגמים הפנימיים והחיצוניים המצויים בו. בסופו של תהליך, משקללים את הפרמטרים השונים וקובעים את דרגת הניקיון של היהלום. בין היתר בודקים את מספר הפגמים המופיעים ביהלום ואת גודלם, את מיקום הפגמים על פני שטח היהלום ואת מידת הברק של כל אחד מהפגמים, כאשר פגמים בולטים מדי עשויים להוזיל את ערכו של היהלום.

נקיון היהלום

CUT – אופן חיתוך היהלום

הנתון החשוב ביותר שעליכם לשים לב אליו הוא אופן חיתוך היהלום נקבע אף הוא בהתאם ל-4 דרגות חיתוך שונות, כאשר חיתוך לא מקצועי ובאיכות ירודה משפיע ישירות על נצנוץ היהלום, על שוויו, וכמובן על ערכו הכספי. יהלום מנצנץ הינו יהלום שעבודת החיתוך שלו היא מצוינת.
כאשר אתם רוכשים טבעת אירוסין יהלום או כל סוג אחר של תכשיט משובץ יהלום, לרבות, טבעת יהלום, חשוב לבדוק את מאפייני היהלום בהתאם לכל אחד מהמדדים המופיעים לעיל, המצויינים בכל תעודה גמולוגית המוענקת לכם במעמד רכישת היהלום.

יהלום לב

מאמרים נוספים

שנקבע לקפה?

צרו איתנו קשר

    דילוג לתוכן